meteoor

Zwolse kunstenaar Chris Peterson is gek op beton en maakt kunstwerk van 34 Stelcon-platen

Kunstwerk van Stelcon®-platen

Met Stelcon-platen kun je veel meer doen dan een bouwweg maken, een buitenterrein verharden of een bedrijfsvloer leggen. Dat bewijst de Zwolse kunstenaar Chris Peterson. Hij maakte een prachtig kunstwerk met 34 originele Stelcon-platen. Het beeld -Sheltered Development- is te bewonderen op het terrein van De Meteoor.

‘‘Ik werk normaal vaak met natuursteen - graniet - maar ik wilde ook eens iets met beton doen. Ik heb echt een zwak voor dat materiaal. Het pakt heel mooi het licht en je kunt er mooie dingen van maken. Keerwanden, Stelcon-platen, ik vind ze fantastisch.”

En zo maakte hij enkele jaren geleden al eens een werk met betonplaten van een ander merk. ‘‘En dat smaakte naar meer. Ik wilde nu een object met Stelcon-platen maken voor een tentoonstelling in Brussel. Om organisatorische redenen is dat uitgesteld en toen ben ik met De Meteoor in gesprek geraakt. Bleek dat de Stelcon-plaat net 100 jaar bestond, dus daar paste een kunstwerk goed bij.”

chris bij het Kunstwerk
plaatsen kunstwerk
Chris Peterson aan het zagen

Globale tekeningen

De Meteoor leverde de platen, regelde via Bouwvervoer BV het transport naar Chris zijn atelier in Zwolle en zo kon de kunstenaar zich artistiek en ambachtelijk uitleven op de platen. ‘‘In het ontwerptraject vergelijk ik mijn werk met dat van een architect; je maakt modellen en schetsen en komt zo tot een ontwerp. Maar in het atelier en buiten krijgt het pas echt vorm, want de tekeningen zijn globaal.”

Om de vorm van het kunstwerk te krijgen, maakte de Zwolse kunstenaar met een handzaag uitsparingen in alle 34 Stelcon-platen. ‘‘Ik had steeds zo’n tien tot twaalf platen op de vloer van mijn atelier liggen en ging er dan mee aan de slag. Of de vloer wel sterk genoeg was om het gewicht van de ongeveer 1300 kilo per stuk wegende platen te dragen? Ja, natuurlijk. De vloer van mijn atelier bestaat uit Stelcon-platen.”

Statisch wordt dynamisch

Chris is enthousiast over het effect van het stapelen van de Stelcon-platen met een hap eruit. ‘‘Per plaat bekeken is het nogal een hoekige U-vorm die ik eruit gezaagd heb. Dat oogt statisch, maar als je ze op elkaar stapelt en ze telkens iets draait, wordt het heel dynamisch. Het creëert iets van een verrassing, het wordt interessant”, zegt hij.

Het bewerken van de Stelcon-platen in zijn atelier duurde tweeënhalve maand, het opbouwen van het kunstwerk ging aanzienlijk sneller. ‘‘Dat hebben we ter plaatse gedaan, in Rheden. In z’n geheel kun je het niet vervoeren, het weegt ongeveer veertig ton. Maar het opbouwen ging heel snel. Ik geloof dat we in twee of drie uur klaar waren.”

Feestje

Chris was onder de indruk van de kraanbestuurder ‘die alles kon’. ‘‘Het ging ook snel omdat ik een mal had gemaakt voor de draaiing van de platen. Ik stond op de ladder om de Stelcon-platen naar de goede plek te begeleiden. Ik vond het een feestje om te doen, het ging fantastisch.”

En zo konden de gasten van het Stelcon 100 jaar-feestje het kunstwerk met eigen ogen aanschouwen. ‘‘Ik heb heel veel leuke reacties gekregen”, zegt Chris. ‘‘Er zullen ook wel mensen zijn die het niets vinden. Maar dat is prima: als kunst maar iets teweegbrengt. Al krijg je wel een goed gevoel van complimenten.”

Reeks

Het kunstwerk, dat eigendom is van de kunstenaar, blijft in Rheden staan totdat het nodig is voor een expositie in binnen- of buitenland. Overigens blijft het wat de kunstenaar betreft niet bij één beeld dat is gemaakt van Stelcon-platen. ‘‘Ik ben van plan een hele reeks te maken en misschien ook wel met de Divicon-putten van de Meteoor of met keerwanden.”

kunstwerk 3
kunstwerk 2