Pascal Meurs (23) is afstudeerder bij de Meteoor en volgt de opleiding Communicatie
en Multimedia Design aan de HAN in Arnhem. Hij koos voor het profiel Businessmedia
en loopt zijn stage op de afdeling Verkoop Binnendienst. Wat hem dreef om voor een
bedrijf in de betonbranche te kiezen en hoe hij zijn stage ervaart? We spraken hem
erover.
Pascal kwam niet geheel onbekend met de Meteoor binnen. Zijn vader werkt al langer bij het
bedrijf, ook op commercieel gebied. "Er wordt nu ik hier werk, thuis wel meer over het werk en de branche gesproken. Maar ik had inderdaad door mijn vaders werk al wel een beeld bij de Meteoor. Mijn eigen ervaring wijkt daar niet veel vanaf; ik ervaar de Meteoor als een gezellig en gemoedelijk bedrijf.” En dan met een knipoog: “Hoewel ik de gemiddelde leeftijd wel naar beneden haal, merk ik dat mijn bijdragen als starter welkom zijn. Ik mag
meedenken en er wordt regelmatig aan me gevraagd hoe ik over zaken denk."
Met zijn frisse blik en kennis van social media en moderne communicatie, voelt Pascal zich gewaardeerd. "Ik breng natuurlijk vernieuwende kennis mee, met name op het gebied van social media en nieuwe vormen van communicatie. Maar ik merk dat dat juist enorm wordt gewaardeerd."
Zijn afstudeeropdracht draait om een strategisch communicatieplan voor de Stelcon®-plaat. "Stelcon is inmiddels een productnaam geworden, net zoals Luxaflex en Maggi, maar het is natuurlijk een merknaam, ónze merknaam. Het gebruik door andere producenten kan als een compliment worden gezien, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Het is belangrijk dat onze doelgroep het onderscheid tussen de echte Stelcon-plaat en imitaties kent. Dat doe je niet door de concurrentie af te branden, maar door sterke, doordachte communicatie en slimme inzet van social media."
Voor zijn opdracht heeft Pascal zich grondig verdiept in de markt en doelgroepen. "Ik heb een uitgebreide analyse gemaakt en op basis daarvan een advies geschreven. Het is een waardevolle opdracht, niet alleen voor mijn opleiding, maar ook voor de Meteoor."
Pascal kan zich voorstellen dat het voor bedrijven in de betonbranche een uitdaging is om jong talent aan te trekken. "Beton lijkt misschien een saai onderwerp, maar ik kan uit eigen ervaring nu vertellen dat het verre van saai is. Er ligt een wereld aan mogelijkheden open, zeker op het gebied van commerciële communicatie. Er is nog veel onontgonnen terrein en dat maakt het juist interessant. Mijn advies aan studenten en werkzoekenden? Kom eens een kijkje nemen en laat je verrassen."
Zijn stageperiode loopt in maart af, waarna Pascal hoopt af te studeren in april. "Mocht dat afstuderen toch niet lukken, dan kan ik in ieder geval zeggen dat ik een hoop heb geleerd hier.” Dan denkt hij even na en zegt: “Voor stagiairs is de vergoeding vaak ook een dingetje. Ik heb een mooie stagevergoeding gehad, maar voor mij is het belangrijkste dat mijn ideeën serieus genomen worden en ik hopelijk mensen heb kunnen inspireren."